×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 8 خبر
ظرفیت‌های بالقوه هرمزگان در گردشگری به فعل درآید

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، استان هرمزگان و شهر بندرعباس علیرغم ظرفیت‌های بسیار مهمی که دارد هنوز نتوانسته جایگاه درخوری در زمینه جلب و جذب گردشگر داشته باشد. در حالیکه رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند: “کاهش وابستگی به صنعت نفت یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی است، اگر مسئولین این کشور بتوانند از همین مسئله گردشگری به شکل درست و با تبلیغات صحیح و با جهت‌گیری صحیح استفاده کنند، کشور را از همه معونه‌های دیگر بی‌نیاز می‌کند.”

شهر بندرعباس، مرکز استان هرمزگان جنوبی ترین استان ایران، شهر ساحلی و زیبا که هرساله گردشگران زیادی به آن سفر می‌کنند؛ البته گردشگران در بندرعباس، توقف طولانی ندارند و صرفاً از این شهر زیبا برای سفر کردن به جزایر قشم و هرمز استفاده می‌کنند.

در واقع سهم شهر بندرعباس از  منافع اقتصادی گردشگران، بسیار ناچیز است. حال چرا این شهر بزرگ ساحلی، باید از نعمت رونق اقتصادی گردشگری، کم بهره‌ باشد؟

متاسفانه در شهر بندرعباس، اماکان گردشگری و اقامتی بسیار محدود است و نسبت به جمعیت ساکن خودش هم سرانه اماکن گردشگری، ناچیز است. چه برسد برای مسافران این حوزه؛ با وجود اینکه سال‌هاست تلاش می‌شود، بندرعباس در حوزه گردشگری ترقی کند، اما متاسفانه تا به امروز این امر، محقق نشده است. غافل از اینکه با رونق صنعت گردشگری و اضافه شدن امکانات گردشگری و اقامتی در شهر بندرعباس، اشتغال‌زایی خوبی نیز صورت خواهد گرفت. و چرخ اقتصاد مردم شهر بهتر خواهد چرخید.

البته شاید یکی از علت‌های که در شهر بندرعباس، امکان گردشگری و اقامتی کم است، کمبود زمین‌هایی با کاربری گردشگری است که در این صورت، دولت می‌تواند با تغییر کاربری، زمین‌های مسکونی به گردشگری، مخصوصاً زمین‌های نزدیک به ساحل، و نیز تعیین تکلیف، زمین‌های راکت با کاربری گردشگری، این معضل را تا حدودی حل نمایید.

نوار ساحلی شهر بندرعباس و ملک‌های بزرگ بلوار ساحلی این شهر، با تبدیل شدن به اماکن گردشگری و اقامتی، می‌توانند کمک به سزایی در رونق صنعت گردشگری و به تبع آن اشتغال‌زایی مردم داشته باشند.

در همین خصوص مسئولان با نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، مدیر کل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفتگو کرده که تقدیم مخاطبان می‌گردد.

بندرعباس، گذرگاه گردشگران است

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت: استان هرمزگان با توجه به منابع و اماکن ارزشمندی که دارد یکی از مناطق مهم گردشگری کشور است. اما متاسفانه  شهر بندرعباس به گذرگاه تبدیل شده و مقصد گردشگران نیست.

به عبارت روشنتر مسافران  به بندرعباس می‌آیند تا به مناطق دیگری مثل قشم و کیش، غرب و شرق استان در هرمزگان بروند که البته آن هم برای ما باعث افتخار است. اما بندرعباس صرفا به یک گذرگاه عبور گردشگر تبدیل شده است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان افزود: در بندرعباس جلوه‌هایی ایجاد نشده که گردشگر به جای یک روز اقامت در بندرعباس، چند روز از وقت و سفر خود را در این  شهر  بگذراند.

امام جمعه بندرعباس با اشاره به ضرورت توجه به الزامات گردشگری در بندرعباس تصریح کرد: نکته اول اینکه متاسفانه به اماکن میراثی ما توجه نشده است. خیلی از جلوه‌های فرهنگی و میراثی استان روزبه‌روز نابود می‌شود. از سوی دیگر برای ایجاد اماکن گردشگری برای آینده‌ هم فکری نشده است. گزارش‌هایی به من می‌رسد که بسیاری از اماکن تاریخی با قدمت ۱۰۰سال به بالا با بهانه‌های مختلف یا به لحاظ عدم رسیدگی درست درحال تخریب است.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه باید جلوه‌های جدید را برای حوزه گردشگری در شهر بندرعباس ایجاد کنیم، افزود:  بسترهای خوبی فراهم است. دریا پشتوانه ارزشمند گردشگری است اما در شهر بندرعباس برای آن جلوه‌هایی ایجاد نکردیم و امروز تفاوتی بین نقطه‌ای که شهر بندرعباس در آن واقع شده با  نقاطی دیگر که در طول ۱۲۰۰کیلومتر ساحل استان هرمزگان قرار دارند، وجود ندارد. همچنین تفاوتی بین بقیه مناطقی که خارج از شهر هستند با مناطق داخل شهر وجود ندارد.چون  نتوانستیم جلوه‌ها یی که سبب جلب و جذب گردشگر شود ایجاد  کنیم. بنابراین من می‌خواهم تقاضا کنم مسئولین برای این مسئله فکری بکنند و برنامه‌ای داشته باشند.

امام جمعه بندرعباس گفت: در سند شورای فرهنگی عمومی استان جلوه‌های گردشگری استان هرمزگان و به ویژه شهر بندرعباس به عنوان مرکز استان باید مورد توجه قرار بگیرد و از الان باید روی آن کار شود.

مسئولین هم در مسئله گردشگری نگاهشان به استان هرمزگان نگاهی ایستگاهی باشد نه گذرگاهی که مسافران  بخواهند از اینجا عبور کنند و به شهرهای دیگر بروند و توقفی در شهر بندرعباس نداشته باشند.

 

بندرعباس نتوانسته به عنوان محور گردشگری جنوب کشور معرفی شود

مصطفی فاطمی. مدیر کل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با اشاره به اینکه نیازمند توسعه زیرساخت های گردشگری هستیم، گفت: در حوزه گردشگری ما نیازمند زیرساخت‌های متعددی هستیم. برخی از این زیرساخت‌ها نیازمند بازسازی یا توسعه کمی و کیفی هستند و باید امکانات جدیدی به آنها اضافه شود. این موضوع در کل کشور وجود دارد.

مدیر کل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: در استان هرمزگان و شهرهای ساحلی این موضوع دوچندان می‌شود، زیرا علاوه بر تأمین نیازهای اقامتی، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های و امکانات ساحلی هم هستیم.

استان هرمزگان به دلیل دارا بودن خطوط ریلی، نسبت به سایر مناطق،کشور که از این مزیت بی بهره هستند امکان بیشتری برای سفر به این استان وجود دارد و بندرعباس با داشتن قابلیت‌های بی نظیر به پارکینگ مسافرانی تبدیل می‌شود که قصد سفر به قشم، هرمز و حتی کیش دارند. در صورتی که بندرعباس ظرفیت‌های زیادی، در حوزه طبیعت‌گردی، گردشگری، تفریحات ساحلی، گردشگری فرهنگی و تاریخی دارد.

فاطمی ضمن تأکید بر اینکه هنوز بندرعباس تا کنون نتوانسته به عنوان مقصد و محور گردشگری جنوب کشور معرفی شود، تصریح کرد: قابلیت‌های بندرعباس در قالب استان هرمزگان محو شده است و نتوانسته به عنوان مقصد جدا معرفی شود و همیشه زیر سایه جزایر جنوبی استان قرار گرفته است.

وی گفت: یکی از معضلاتی که در شهرها برای گردشگری وجود دارد، تغییر کاربری مکان‌های گردشگری است. در حالی که  منفعت گردشگری، می‌تواند در کل شهر تاثیر گذار باشد، از تاکسی که گردشگران از آن استفاده می‌کنند تا امکانات گردشگری و تفریحی؛ اینها همگی باعث می‌شوند تا منفعت آن  به شهر باز گردد.

فلذا باید تمهیداتی اندیشیده شود و اراضی که پتانسیل گردشگری دارند و متعلق به اشخاص است، با در نظرگرفتن تسهیلات به سمت ایجاد مکان‌هایی برای گردشگری سوق پیدا کند.

امکانات و زیرساخت‌ها پاسخگوی نیاز گردشگران نیست

عباس رئیسی معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با اشاره به ظرفیت‌های هرمزگان در حوزه گردشگری گفت: استان هرمزگان و شهرهای آن، به واسطه اینکه همه ساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر کشور است که به مناطق استان و  و جزایر زیبای خلیج همیشه فارس سفر می کنند. فلذا باید برنامه ریزی لازم در خصوص تأمین امکانات رفاهی، توسعه مراکز اقامتی انجام شود .

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود : با وجود ویژگی‌های گوناگون و پتانسیل‌های مهم گردشگری در این استان متاسفانه امکانات و زیرساخت ها اصلا پاسخگوی  نیازها نیست.

رئیسی با اشاره به ضرورت بهره گیری از ظرفیت سواحل و جزایر تصریح کرد: باید برای ایجاد مناطق تفریحات ساحلی، سرگرمی، زیرساختهای گردشگری و امکانات  اقامتی، چاره‌ا اندیشی کرد تا زمینه اتوسعه  گردشگری فراهم گردد.

وی اظهار داشت: انتظار می رود سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه گردشگری توسعه زیرساخت‌ها، ز جمله  هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، ورود کنند و ما هم آماده حمایت از آنان هستیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo