×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فرهنگ عاشورا و اقتصاد

محمد ثابت‌قدم

بررسی سیر تحقیقی واقعه ی عاشورا از لحظه ی ارسال فرمان حکومتی یزید بن معاویه (که لعنت خدا بر او باد) از شام به ولید بن عتبه فرماندار مدینه مبنی بر گرفتن بیعت از امام حسین(ع) آغاز و تا ریختن خون فرزند فاطمه بر زمین کربلا به پیش میرود و در ادامه ی این جنایت چهارمین نور امامت بر روی شتر بدون جهاز به همراه خانواده و دیگر اسراء به زنجیر کشیده می شود. با فرستادن به شام حقوق بشر آمریکایی متولد می‌شود و عظیم ترین جنایت تاریخ به نام امویان به ثبت می رسد.

با بازگشت اسرا از شام به سرزمین کربلا، حرکت سیاسی اجتماعی اربعین آغاز، و راه تازه ای پیش روی شیعیان باز می شود که گویا مسیر نزدیکی صبح از فتح این معبر می گذرد.

اگر ما اربعین را شریان‌ تمدن اسلامی بدانیم و عاشورای کربلا را پایه و اساس شریان این تمدن قرار دهیم به آن فرهنگ عاشورایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن صحبت می کنند خواهیم رسید.

عمده ترین روش های انتقال فرهنگ عاشورا این دانش نامه امام حسین علیه السلام بر چهار پایه اصلی سخنرانی، عزاداری، روضه خوانی و تعزیه و اربعین بر پایه پیاده روی استوار است.

آغاز و پایان این روند بسیار پیچیده و درک آن برای هر کسی امکان پذیر نمی باشد. اما همین سیر به راحتی عضو می پذیرد و ارتباط من را با حسین و ارتباط حسین را با من شکل می دهد.

ارتباط من با حسین کار چندان سختی نیست، طبق تقویم و با آمدن محرم ذهن من سوار بر موج رسانه عاشورا شده و از طریق آن چهار اصل اطلاعات و داده های اولیه عاشورا را دریافت می کنم و با زنجیر زدن و سینه زدن شور و هیجان حسینی خود را به حسین نشان می دهم.

روضه جریان عاشورا این عظیم‌ترین مصائب عالم را از یک مداح می شنوم و قلبم اندوهگین می شود. اشک بر گونه هایم روان می گردد و آن را برای حسین هدیه می فرستم و ارادت خود را به ایشان بیشتر نمایش می دهم که این گام از عزاداری جلوتر و ورود به آن حس و حال زیباتری دارد.

سالیان طولانی است که هنر نمایشی به خدمت عاشورا در آمده است و تحت عنوان تعزیه روند سیر جریان عاشورا را به تصویر می کشد تا کسانی که با عزاداری و روضه خوانی به سمت حسین کشانده شده اند با نگاه کردن به تعزیه بیشتر با سیر سیاسی اجتماعی جریان عاشورا آشنا شوند و قلب خود را بیشتر گرم نام حسین نگه دارند. و خود را به حسین و حسین را به خود نزدیک و نزدیک تر کنند؛ اما اصلی ترین گام و درگاه مادر ورود به فرهنگ عاشورا سخنرانی است گفته می شود انسان دو دهان دارد یکی دهان صورت که برای ارتباط با دیگران است و دوم دهان گوش که دیگران با آن صحبت می کنند.

اینکه یک سخنران از فرهنگ عاشورا سخن بگوید یک بخش است و گوش دادن من به سخنِ ، سخنران بخشی دیگر است.اهمیت این گام به مراتب مهم تر از سه گام قبل خواهد بود. در سه گام قبل قلب من شور و هیجان حسینی به خود می گیرد و در این گام این اندیشه ی من است که با گوش دادن می خواهد مقیم اندیشه ی حسین شود.

اگر چنین شود رفتارهای حسینی خلق می شود و جامعه رنگ و بوی حسینی به خود می گیرد. و جامعه از نظر اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی پیشرفت می کند. این تمام ماجرا نیست. محتوای بیان سخنران در این زمینه بسیار مهم و اثر گذار خواهد بود.

این روزها مبحث اقتصادی از عمده ترین دغدغه های مردم و مسوولین کشور و استان هرمزگان است؛ گفته می شود که استان هرمزگان جز پنج استان ثروتمند کشور محسوب می شود و در عین حال در ردیف سه استان فقیر کشور قرار دارد.

امروز سخنرانان باید سیر جریان عاشورا را به مسائل روز جامعه گره بزنند و از مسائل و مشکلات اقتصادی جامعه سخن بگویند و با دادن راهکار، مسیر برون رفت از شرایط فعلی را به مردم نشان دهند و موجب عقب نگه داشتن مومنین از مسیر اقتصاد نشوند.

بدون شک یکی از مسائلی که بازار به آن مبتلا به است مبحث توزیع و پخش کالا در کشور و استان می باشد و این روش به شغل دلالی در جامعه دامن می زند. و سفارش اکید شیطان است که تشویق به شغل دلالی در مردم می کند چون دروغ از بطن آن متولد می شود. و دروغ مادر گناهان دیگر است.

امروز یک سخنران خوب کسی است که با طرح این دست مسائل و ارائه ی راهکارهای مناسب سازمان های مردم نهاد به دولت و بخش خصوصی متصل کرده و با افزایش هوش اقتصادی مردم به دنبال افزایش وسعت مغز اقتصادی استان باشد. و انجمن های مردم نهاد را به یاری دولت فرا بخواند.

این یک کار خوب درست ، خدا پسندانه و حسینی است. و درد مردم را درمان خواهد کرد. یا حداقل فشار درد را کاهش خواهد داد. والا مداحان و روضه خوان ها می توانند صدر و ذیل واقعه ی عاشورا را زنده نگه دارند.