×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
افزایش کنترل پسامند‌ها در صنایع/ هرمزگان دارای مرکز مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه

به گزارش تجارت جنوب آنلاین،  محمد علیزاده، گفت: در کشور هر ساله ۳۲میلیون تن پسماند صنعتی تولید می شود که  سهم صنایع استان هرمزگان از این میزان چیزی در حدود ۸۵۰ هزار تن در سال است.

وی گفت: خوشبختانه استان هرمزگان در فهرست استانهای دارای امکانات خدمات مدیریت پسماندهای صنعتی است. در حال حاضر تنها ۵ استان کشور از جمله هرمزگان با ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاری شرکت سپنتا مهام ایرانیان و حمایت کارگروه استانی پسماند در این استان و پشتیبانی مدیران و مسئولین ذیربط از جمله اداره کل حفاظت محیط زیست، مجهز به مراکز تخصصی دفع مهندسی پسماندهای صنعتی می باشند و سایر استانهای کشور فاقد این امکانات بوده و به خدمات سایر استان‌ها وابسته است.

علیزاده گفت: بخش عمده ای از پسماندهای صنعتی قابلیت بازیافتی دارند و در صورت ایجاد زیر ساخت های لازم، قابل تبدیل به انواع مواد اولیه صنایع تولیدی است.

بر اساس برنامه های پیش بینی شده و با حمایت اتحادیه صنایع بازیافت ایران بزرگترین مرکز بازیافتی جنوب کشور در قالب استارتاپ استودیوی تخصصی بازیافت با مرکزیت استان هرمزگان و با هماهنگی معاونت فناوری ریاست جمهوری با ظرفیت اشتغال ۳۰۰۰ نیروی کار و کارشناسان متخصص در این حوزه در حال تاسیس و راه اندازی است.

هدف از اجرای این پروژه ایجاد ارزش افزوده از انواع ضایعات صنعتی در بخش برقی و الکترونیکی، سلولزی، پلیمری، صنایع غذایی و نفتی است. این موضوع می‌تواند وابستگی کشور را به منابع طبیعی کاهش داده و گامی مهم در راستای حفظ محیط زیست محسوب خواهد گردید.

وی تصریح کرد: هم اکنون با نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست، تعدادی از واحد های صنعتی از خدمات تخصصی تنها مرکز خدمات پسماند استفاده می‌نمایند که نتیجه آن کاهش میزان پسماندهای رها شده در طبیعت، حفظ منابع آب شیرین، حفاظت از آبخوان‌ها، جلوگیری از سوزاندن پسماندها و ایجاد آلودگی هوا، جلوگیری از ورود مواد سمی و سرطانزا به اکوسیستم های دریایی و رودخانه ها است.

وی اظهار امیدواری کرد و گفت: به زودی با ادامه اعمال برنامه‌های نظارتی در بخش محیط زیست استان و همکاری رسانه‌های بومی و تلاش تسهیل گران و سمن‌های محیط زیستی و همچنین فعالیت خانه‌های محیط زیست، به تدریج میزان مشارکت بخش‌های صنعتی استان شامل ۸۹۰ واحد صنعتی، به ویژه در ۱۵ شهرک صنعتی افزایش یابد.

هم اکنون کمتر از ده درصد از صنایع فعال استان نسبت به مدیریت پسماندهای خود اقدام نموده‌اند و افزایش همکاری‌های عملیاتی برای جلوگیری از بروز انواع آلودگی های محیط زیستی که با بهداشت و سلامت عمومی گره خورده است یک ضرورت اولویت‌دار است.

وی گفت: در سال‌های اخیر این امکانی فراهم شده است تا واحدهای صنعتی متعهد استان در سامانه جامع محیط زیست ثبت‌نام و نسبت به اظهار میزان پسماندهای خود اقدام نمایند.

در همین راستا و پس از اظهار نوع کمیت و کیفیت پسماند توسط صنایع مختلف در بستر سامانه مذکور، مسیر دفع اصولی پسماندها تحت نظارت سازمان‌حفاظت محیط زیست معین می‌گردد. در طی این فرایند نظارتی بسیار کارآمد، این امکان فراهم آمده است تا پسماندهایی که قبلا در مناطق مختلف استان از جمله در رودخانه‌ها، مسیل‌های خشک، مناطق طبیعی، حاشیه شهرها و… رها می‌شدند، به صورت اصولی به مرکز اصولی مدیریت پسماند در داخل استان هدایت شوند.

علیزاده خاطرنشان کرد: صنایع مختلف در حمایت از این‌ موضوع، همکاری لازم را با اداره کل محیط زیست استان دارند و مسیر درست و اصولی که در قانون پیش‌بینی شده است، در بسیاری از صنایع استان در حال تحقق است که از مسئولان‌ مربوطه قدردانی می‌کنیم.

به گفته علیزاده پسماندهای شهری سرانه ای از ۷۰۰تا ۳۲۰ گرم در کشور دارند و در بندر عباس ‌این عدد در حدود  ۴۰۰ گرم است که نسبت به سرانه جهانی، سرانه خوبی تلقی می‌شود که نشان می‌دهد وضعیت سرانه تولید پسماند در استان، وضعیت نامطلوبی نیست.

وی گفت: اما از لحاظ دفن نهایی این‌پسماندها باید مراقبت‌های بیشتری شود، چون بخش عمده‌ای از پسماندهاتر هستند و بخش دیگری از پسماندها خشک هستند که برای پسماندهای خشک برنامه ریزی شده از طریق اپلیکیشن و سکوهای کاربردی از مبدا تفکیک شوند تا با سایر پسماندها مخلوط و آلوده نشوند که مسیر خوبی است و در استان پیش‌بینی شده‌ است.

وی افزود: پسماندهایی هم که قابلیت بازیافت و کمپوست ندارند، با فناوری‌های روز کشور به انواع حلال‌های شیمیایی و سوخت تبدیل شده که این‌فناوری در کشور بومی شده است.

علیزاده خاطرنشان کرد: در ارتباط با پسماندهای‌تر، امکان تبدیل به کمپوست را در کشور داریم.

وی افزود: با توجه به فرسایش خاک در کشور که حدود چهار میلیارد تن خاک در سال از دست می‌دهیم که وارد منابع آبی شده و از بین می‌رود، کمپوست را اگر تولید کنیم، می‌توانیم بخشی از ضرر و زیانی که در فرسایش خاک داریم را جبران کنیم.

وی تاکید کزد: اولویت این‌است که پسماندهای‌تر به کمپوست‌ تبدیل شوند و در بخش کشاورزی استفاده شده تا وابستگی ها به کود شیمیایی نیز کاهش یابد.

همچنین این امکان‌ را داریم که بخشی از پسماندها که پایه هیدروکربنی و پلیمری دارند، به سوخت قابل استفاده و حلال هایی مختلفی تبدیل شوند.

نماینده اتحادیه بازیافت کشور گفت: در استان هرمزگان‌ از راه اندازی مرکز مدیریت بازیافت، تمهیدات لازم دیده شده و مسئولان هم‌از اجرای آن حمایت دارند. خوشبختانه شاهد این موضوع هستیم که عزم جزمی در استان وجود دارد تا بسیاری از پسماندهای قابل بازیافت، در مدار تولید قرار بگیرند و علاوه براینکه جلوی آلودگی محیط زیست گرفته می‌شود، می‌تواند به تولید محصول برسد و این ‌اتفاق در آینده نزدیک در استان هرمزگان محقق می‌شود و شرایط  اشتغالزایی سه هزار نفر فراهم خواهد شد.

به گفته علیزاده، موضوعی که در کشور در این چند دهه وجود داشت، مسئله پسماندهای صنعتی بود که در شرایط نامطلوبی قرار داشته و آمار پسماندهای صنعتی که توسط تریبون‌های رسمی کشور اعلام می‌شود  ۳۲ میلیون‌تن است. همچنین پسماندهای صنعتی تولید شده  ۸ میلیون تن از این پسماند تولیده است که بسیار خطرناک و سمی است.

وی اظهار داشت: در ابتدای برنامه جامع مدیریت‌ پسماند شاهد بودیم که هیچگونه امکاناتی در کشور برای این‌ بخش وجود نداشت و حتی یک‌ زباله سوز استاندارد نداشتیم.

لندفیل‌های صنعتی وجود نداشت و شرایط بازیافتی در کشور فراهم نبود. اما خوشبختانه‌ بعد از گذشت حداقل ۱۵ سال بعد از اجرای طرح جامع ملی پسماند و ارتقای مدیریت پسماند صنعتی، خوشبختانه الان بسیاری از شرایط فراهم شده تا این پسماندها وارد دریا، رودخانه، زمین‌های کشاورزی، منابع طبیعی و حاشیه شهرها  و… نشوند و به صورت غیر اصولی سوزانده نشوند و شرایطش فراهم شده است که این‌پسماندها‌ به صورت‌ اصولی مدیریت شوند.

مدیرعامل شرکت سپنتامهام ایرانیان نیز هدف اصلی از برگزاری این‌همایش را فرهنگ سازی در حوزه مدیریت پسماندها و بخصوص پسماندهای صنعتی عنوان کرد.

احمد رضایی مدیر عامل شرکت سپنتا مهام ایرانیان ضمن تشکر از حمایت های اداره کل حفاظت محیط زیست، با اشاره به آغاز فعالیت شرکت سپنتامهام ایرانیان از ۵ سال قبل تاکنون در هرمزگان گفت: با توجه به استقبال استان و حمایت مسئولین، تلاش مان‌این‌است‌تا خدمات پسماندهای صنعتی در استان زیر نظر اداره کل محیط زیست به خوبی به انجام رسیده و تهدید های بهداشتی و سلامتی عمومی سالهای گذشته را به شکل جدی از طریق روش های استاندارد کاهش دهیم.  در برنامه های توسعه این بخش ترویج فرهنگ بازیافت و تقویت فعالیت های بازیافتی در اولویت اول خواهد بود.

وی از نقش موثر تشکل های غیر دولتی و سازمانهای مردم نهاد، خبرنگاران متعهد و دلسوز در رسانه های جمعی، تسهیل گران حوزه محیط زیست در بهبود وضعیت محیط زیست استان تقدیر و در خصوص تقویت و پشتیبانی از برنامه های فرهنگی سمن های فعال حوزه محیط زیست اعلام آمادگی کرد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo